Ajankohtaista

GRAFiT on lisännyt valtavasti uskoani omaan tekemiseen

11.08.2011

”GRAFiT-hanke on antanut tilaisuuden katsoa graafista alaa ja omaa tekemistä uudesta tulokulmasta. Valmennukset ovat antaneet selkärankaa ja uskonvahvistusta siihen, että meillä tehdään oikeita asioita”, turkulaisen Finepress Oy:n toimitusjohtaja Eero Kunnas sanoo.

Hän johtaa kolmannessa yrittäjäsukupolvessa vuonna 1945 perustettua perheyritystä ja haluaa jättää sen terveenä seuraavalle polvelle.

EeroKunnas.jpg

”Tulevaisuuden haaste on meilläkin se, miten takaamme olemassaolomme kutistuvilla markkinoilla. On pysyttävä ajan mukana ja tuotava asiakkaille ratkaisuja ja lisäpalveluja, jotka pitävät meidät vähintään kilpailijoiden tasalla.”

Finepress on erikoistunut tekemään vaativia painotöitä, kuten yritysten vuosikertomuksia. Taidekirjat kuuluvat yrityksen vahvaan osaamiseen.

”Taidekirjojen osuus on kasvanut meillä tasaisesti. Niiden maailma on ihan omansa ja tuotantoprosessi vaatii monimuotoista osaamista, missä pelkkä tekninen osaaminen ei riitä.”

35 työntekijän yrityksen asiakaskunta sijaitsee Jyväskylän eteläpuolella. Asiakkaita palvellaan Turun lisäksi myös Helsingistä käsin.

”Laajenimme Helsinkiin yrityskaupan myötä kolmisen vuotta sitten, koska haluamme olla myös siellä aidosti paikallinen toimija. Meillä on Helsingin suunnalla tulevaisuuden suunnitelmia, jotka liittyvät digitaaliseen painamiseen. Tavoitteena on päästä täsmälleen samanlaisiin painotuotteisiin kuin mitä offset-puolella syntyy.”

Valmentautumiseen käytetty aika ei mene hukkaan

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskuksen koordinoiman GRAFiT-valmennushankkeen antia hän suitsuttaa.

”Kirjapainoalalla toimitaan perinteisesti aika yksioikoisesti, eikä liikoja visioida. Valmennuksissa on peilattu arjen yritystoimintaan liittyviä asioita ja sieltä on saanut lisätukea yrittämiseen ja omaan hyvinvointiin. Olenkin ollut hurjan tyytyväinen, sillä sekuntiakaan ei ole mennyt haaskoon.”

Valmennuksen aikana yrittämisen peruspilareita, kuten myyntiä ja markkinointia, taloushallintoa tai johtamista on päässyt katsomaan uudesta vinkkelistä. Häntä onkin ihmetyttänyt se, etteivät kollegat ole vielä suurin joukoin innostuneet mukaan.

”Voiko olla niin, että ihmiset ovat vetäytyneet kuoreensa, eivätkä halua testata omia ajatuksiaan tai muuttaa niitä. Kun kaikilla on olevinaan kiire, niin onko se ehkä vain itsetehostusta. Itse olen kokenut henkisesti tärkeäksi huomata, että yritys toimii hyvin, vaikka aika nyt onkin tällainen. GRAFiT on lisännyt valtavasti uskoani yrittämiseen.”

Seuraava valmennusryhmä alkaa lokakuussa

GRAFiT-hanke tarjoaa graafisen alan yrityksille kehittymisfoorumin, jolla yrittäjä voi analysoida yrityksensä nykytilaa ja hahmottaa vaihtoehtoja yrityksen tulevaisuuden suunnasta. Hanke alkoi viime vuonna ja se jatkuu vuoteen 2013.

Lokakuussa alkavassa Yritys parempaan tuloskuntoon -johdon kehitysohjelma 2:ssa osallistuja perehtyy yrityksen taloudelliseen kannattavuuteen, analysoi yrityksen nykytilaa, valitsee kehittämistoimenpiteitä, miettii asiakastarpeita liiketoiminnan onnistumisen edellytyksenä, pohtii verkostoitumista, myyntiä ja markkinointia tuloksentekovälineinä sekä etsii työkaluja muutoksen ja osaamisen johtamiseen.

Koulutus toteutetaan viitenä jaksona eli yksi lähiopetuspäivä on yleensä kerran kuukaudessa.  Lähiopetuspäivien lisäksi osallistujat saavat yrityskohtaista konsultaatiota, jonka avulla voi ohjatusti tehdä vähintään kolme kehittämistoimenpidettä. Kukin osallistuja saa myös kolme puolentoista tunnin henkilökohtaista valmennustuokiota, jotka auttavat kirkastamaan tavoitteita ja löytämään sopivimmat toimintatavat suunnitelmien toteuttamiseksi omassa yrityksessä. alkaa 4.10.2011 ja jatkuu 28.2.2012 saakka.

Kehitysohjelma on suunnattu Uudellamaalla toimiville graafisen alan yrittäjille ja yritysjohdolle, joka haluaa kirjastaa yritysten tavoitetta ja parantaa tuloskuntoa. Käytännönläheinen valmennus auttaa kirjastamaan yrityksen strategiaa, toimimaan asiakaslähtöisesti ja tekemään päätöksiä yrityksen tulevaisuudesta. Ohjelma antaa valmiuksia myös yrityksen saattamiseksi myyntikuntoon.

"Alan toimijat ja liitot ovat olleet mukana kehittämässä valmennuksen sisältöjä, jotta ne antaisivat vastauksia kentän haasteisiin tiukassa kilpailutilanteessa. Hanke etsii pelivälineitä siihen, että graafisen alan yritykset löytävät dynaamisen kyvykkyytensä. Dynaaminen kyvykkyys on sitä, että johto luo yhdessä henkilöstönsä kanssa kilpailuetua yritykselle. Graafisen alan viisasten kivi voi olla myös uudenlainen ajattelutapa ja elämänasenne", hankkeen projektipäällikkö KM Armiliisa Pakarinen sanoo.

Lisätietoja: Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskus projektipäällikkö Armiliisa Pakarinen, puh. 040 8344 249, armiliisa.pakarinen(at)aalto.fi

Teksti: Päivi Kapiainen-Heiskanen
Kuva: Finepressin arkisto

Takaisin