Ajankohtaista

Joberate etsii huippuosaajat sosiaalisen median välityksellä

10.10.2011

Facebook Ahtaajista se alkoi. Kun ahtaajien lakko vei tekijät satamista, Facebook-sivuston kautta etsittiin tekijöitä. Kiitos Henkilöstöpalvelut Oy aloitti toukokuussa 2010 ideanaan etsiä osaajia sosiaalisen median kautta yritysten tarpeisiin.

Yrityksen perustama joberate.com-palvelu aloitti maaliskuussa 2011. Nyt yrityksellä on toimistot Isossa-Britanniassa ja Liettuassa. Joberaten liikeidea on yksinkertainen.

”Julkaisemme työpaikkailmoituksen laajassa kanavavalikoimassa ja suunnitelma on aina yksilöllinen kyseistä työpaikkailmoitusta ajatellen. Käytämme kaikkia mahdollisia digitaalisen median kanavia: JobBoardeja, kuten kotimaisista esimerkiksi oikotie.fi ja monster.fi-palveluita, sosiaalisen median kanavia, kuten tyypillisesti Facebookia, LinkedIniä ja Twitteriä, alakohtaisia erikoissivustoja, blogeja  ynnä muista”, toimitusjohtaja Jukka Pekonen sanoo.

Yritys on käyttänyt jo tuhansia kanavia kymmenissä maissa satoihin työnhauissa.

”Lupaamme, että rekrytointi-ilmoitukset ovat oikeilla paikoilla kaikissa relevanteissa digitaalisen median kanavissa ja tavoittavat asiantuntijat, jotka eivät edes ole etsimässä töitä.”

Eri tutkimusten mukaan potentiaalisia aktiivisessa työnhaussa olevia työnhakijoita on 10-18 prosenttia. Noin 60 % on kuitenkin valmis miettimään työpaikan vaihtoa, jos sopiva uusi tehtävä tulee eteen.

”Nämä ihmiset ovat meidän kohderyhmämme. Jokainen kampanjamme on uniikki. Etsimme 20-40 kanavaa, joita kyseisiin asiantuntijatehtäviin erikoistuneet käyttävät. Toimintatapamme on uusi, eikä meillä ole varsinaisia kilpailijoita.”

Baltia-hanke vauhditti laajentumista

Kiitos Henkilöstöpalvelut Oy toimii Aalto Start-Up Center -yrityshautomoympäristössä ns. virtuaalisena yrityksenä. Kun toimintaa käynnisteltiin keväällä Liettuassa, mentiin mukaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskuksen koordinoimaan BSI- eli Baltic Sea Integration -hankkeeseen.

Joberate LT UAB:n johtaja Vaida Vaitekunaite on syntyperäinen liettualainen. Hän hämmästyi sitä, kuinka paljon BSI-hankkeen paikalliset asiantuntijat pystyivät vauhdittamaan tytäryhtiötä alkuun Liettuassa. Sitä ennen oli kokeiltu siipiä Intiassa ja opittu, että kulttuurierot vaikeuttivat tuloksellista toimintaa liikaa.

”Aalto-yliopisto auttoi meitä Liettuassa alkuun ilman riskejä. Hankkeen avulla saimme tehtyä markkinatutkimuksen, kartoitimme löytyisikö meille sopivia työntekijöitä ja saimme selville kustannustason. Joberate LT UAB:n perustamista varten löytyi lakiasiaintoimisto sekä tilat. Vaikka olen itse liettualainen, en ollut edes kuullut uusista yrityspuistoista.”

Nyt yrityksellä on Liettuassa töissä ylemmän akateemisen tutkinnon suorittaneita asiantuntijoita, jotka hallitsevat useita vieraita kieliä ja sujuvasti englantia.

”Laajennamme palvelujamme Liettuassa. Siellä tutkitaan markkinatilannetta eri maissa ja tutustutaan eri maissa oleviin sosiaalisen median kanaviin eli tutkimus ja tuotekehitys toimivat Liettuasta käsin”, Vaitekunaite sanoo. Hän itse asuu Suomessa ja vastaa yrityksen asiakaskokemuksesta.

Joberate laajenee maailmalla

Yritys on löytänyt asiakasryhmänsä, laajenee ja kasvaa vauhdikkaasti.

”Pystymme antamaan asiakkaillemme tilastotietoa valitsemiemme kanavien käytöstä. Näemme reaaliaikaisesti, montako klikkausta kultakin kanavalta tulee tiettyyn rekrytointi-ilmoitukseen. Toki klikkausten määrä ei sinänsä kerro niiden laadusta, sillä pienten asiantuntijaryhmien omat keskustelukanavat voivat olla meille parhaita tapoja löytää osaajia”, Pekonen ja Vaitekunaite sanovat.

”Yksi toimeksiannoistamme oli löytää Sambiaan Afrikkaan kaivosalan asiantuntijoita. Heitä ei lähtötilanteessa ollut omassa maassa, joten jouduimme ensin etsimään, missä he asuvat. Asiakkaamme sai hyviä hakemuksia asiantuntijoilta, jotka olivat valmiita palaamaan kotimaahansa erikoistehtäviin”, Pekonen kuvaa.

Kiitos Henkilöstöpalvelut Oy muuttuu vähitellen toimimaan kokonaan Joberate-nimen alla. Palvelun hyötyjä tavanomaisiin työnhakumenetelmiin verrattuna ovat rekrytoinnin nopeuttaminen, alenevat rekrytointikustannukset ja parempi hakemusten laatu tarkan kohdentamisen avulla.

Yrityksellä on Suomessa kaksi yritystä, Isossa-Britanniassa yksi ja Liettuassa yksi. Lisäksi Isossa-Britanniassa toimii kolme myyntiagentuuria. Seuraavana sihti on Yhdysvalloissa.

”Yrityksemme DNA:ssa on aina ollut sosiaalinen media. Asiakkaamme saavat jo ensimmäisestä päivästä alkaen hyötyä yhteistyöstä kanssamme. Me puolestamme kehitämme palveluamme koko ajan paremmaksi”, Pekonen vakuuttaa.

Myös Joberaten suomalainen yhteistyökumppani neuvottelee parhaillaan mahdollisesta lähdöstä mukaan Pienyrityskeskuksen Baltia-hankkeisiin. Pienyrityskeskus on tukenut pk-yritysten matkaa Baltian markkinoille jo 2004 alkaen.

BSI eli Baltic Sea Integration -hanke on järjestänyt koulutuksia ja verkostoitumismatkoja Baltiaan. Vilnassa Pienyrityskeskuksen kumppani on Northtown Technology Park -teknologiapuisto, jonka kanssa solmittu yhteistyösopimus takaa suomalaisyrityksille ns. soft landing -palveluja eli apua esimerkiksi markkinaselvitysten tekemiseen ja sopivien yhteistyöyritysten ja alihankkijoiden etsimiseen.

Northtown Technology Park on erikoistunut edistämään innovaatiokulttuuria ja luomaan edellytyksiä teknologiayritysten kasvulle tarjoamalla neuvontaa, tiloja sekä aloittaville yrityksille siemenrahoitusta.

BSI on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskuksen hanke, jota rahoittaa Euroopan unionin Euroopan Sosiaalirahasto. Kansallisena rahoittajana toimii Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.

Lisätietoja: Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskus projektipäällikkö Anne-Marie Salmi, puh. 040 353 8156 ja sposti: anne-marie.salmi(at)aalto.fi

eu-esr.jpg vipuvoimaa.jpg ely-keskus.jpg

Teksti ja kuva: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Takaisin