Ajankohtaista

Verkkokauppa tuo yrityksille Venäjän-kaupan mahdollisuuksia

03.03.2016

Pienyrityskeskuksen hanke rohkaisee yrittäjiä

e-s_eakr_vipu.jpg

Suomalaisyrityksillä on valtava potentiaali verkkokauppabisnekseen Venäjällä.
-Kaikista merkittävin tieto on ollut se, ettei Venäjälle myyminen ole mahdotonta. Karu yleistyshän on, että luullaan, että tavaran toimittaminen ja laskutus on liian hankalaa, kun sinne tehdään kauppaa. Koulutus on murtanut näitä myyttejä, sanoo mikkeliläisen huonekaluliike Kaluste Marsalkan yrittäjä Sanna Leskinen.

Sanna_ja_VilleLeskinen.JPG 

Sanna ja Ville Leskinen uskovat, että Mikkelistä pystyy ponnistamaan globaaleille markkinoille verkkokaupan myötä.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskus kouluttaa yrittäjiä Venäjän-kauppaan, ymmärtämään venäläistä asiakasta sekä pohtimaan verkkokaupan valtavia mahdollisuuksia Venäjällä kehittämisohjelmassa, joka alkoi marraskuussa ja kestää syyskuulle.

Digiverkot Venäjälle -hankkeeseen pääsee edelleen mukaan, ja siinä voi edetä oman aikataulun mukaan. Yrittäjillä on myös mahdollisuus yrityskohtaisiin keskusteluihin asiantuntijoiden kanssa.

Suomalaistuote on yhä arvossaan

Suomalaisten etuna Venäjän verkkomarkkinoilla on myös se, että tuotteita pidetään laadukkaina.
-Asiakas tietää, että kun tuote lähtee täältä, se on aito ja sitä, mitä sen sanotaan olevan, sanovat Sanna ja Ville Leskinen.

Venäjällä toimii 40000 verkkokauppaa. Niistä vain parisataa eli puoli prosenttia on kouluttaja Mika Tonderin mukaan luotettavia.

 MikaTonder.JPG

Yrittäjä, kouluttaja Mika Tonder auttaa asiakasyrityksiä venäläiseen verkkokauppamaailmaan. Seuraavaksi listalla voisi olla Kiinan markkinat.

Tonder on luonut yhtiökumppaninsa kanssa verkkokauppajärjestelmän, joka hoitaa asiakkaan puolesta kaiken muun paitsi että asiakkaan pitää toimittaa tiedot myymistään tuotteista.

Tonder uskoo verkkokaupan kasvavan Venäjällä. Edes mahdollisesti edelleen kiristyvä kansainvälinen poliittinen tilanne ei estäne sitä, sillä Venäjän johdolla tuskin on haluja rajoittaa kauppaa, sillä verkkokaupat ovat Venäjän keskiluokalle nykyisin keino hankkia länsimaista tavaraa, johon he ovat tottuneet, ja tällä tavoin pitää myös iso osa kansaa verrattain tyytyväisenä.
-Verkkokaupasta kansalaiset saavat tuotteita, joita enää ei välttämättä saa muualta.

Samoilla linjoilla on yksi kurssilaisista, mikkeliläisen Sirun Liivisopin yrittäjä Johanna Marttinen.
-Venäjällä on monesti tavara loppu kivijalkaliikkeistä tai sitten ne maksavat liikaa. Tilaamalla verkkokaupasta saa aidon tuotteen ja edullisemmin kuin kaupasta.

 JohannaMarttinen.JPG

Johanna Marttinen tietää, että venäläisasiakkaat haluavat tunnettuja tuotemerkkejä, esimerkiksi brändiliivejä, koska Venäjällä niitä ei nyt ole tai ne ovat paljon kalliimpia kuin suomalaisen liikkeen verkkokaupasta ostettuna.

Verkkokauppaa ilman arvonlisäveroa

Verkkokaupan etuna on myös se, että se rinnastetaan siihen, että Suomeen tuleva venäläisturisti vie tavaran mukanaan rajan yli.
-Tuotteen voi postittaa ilman arvonlisäveroa, viittaa Mika Tonder verkkomyynnin tuomaan merkittävään hintaetuun.

Toki yksittäisellä tilaajalla on Venäjälläkin kuukausiraja, jonka yli menevistä ostoista pitää maksaa tulli. Tonder ei pidä tätä merkittävänä esteenä, sillä harvalla niin sanotulla tavallisella kansalaisella raja ylittyy.

Sosiaalinen media tärkeä Venäjällä

Pienyrityskeskuksen hankkeen tavoitteena on aktivoida eteläsavolaisia, erityisesti palvelu- ja kaupan alan yrityksiä hyödyntämään verkkoa ja sosiaalista mediaa venäläisasiakkaiden tavoittamisessa.

Sosiaalinen media on merkittävä markkinointikanava Venäjällä, jossa luotetaan tuttujen ja muiden luotettavina pidettyjen henkilöiden sanaan. Henkilösuhteet ovat tärkeässä roolissa.

Kaluste Marsalkassa on mietitty some-maailmaakin.
-Venäjällä verkkokaupan luottamus perustuu siihen, että sosiaalisessa mediassa ollaan mukana ja vastataan kommentteihin, sanoo Sanna Leskinen.

Hankkeen tavoitteena onkin lisätä digitaalisen markkinoinnin tuntemusta ja osaamista, mikä kasvattaa myyntiä ja venäläisasiakkaiden määrää.

Digiverkot Venäjälle -hankkeen toteuttaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskus. Hanke saa Etelä-Savon maakuntaliiton kautta EU:n Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) osarahoitusta.

Teksti ja kuvat Kari Kauppinen

Takaisin