Ajankohtaista

Slush törmäyttää toimijoita

16.11.2015

Slushin kuhisevilla käytävillä näkyy, mihin suuntaan startup-yritykset kehittävät palveluja ja tuotteita etsiessään tapoja valloittaa maailmanlaajuisia markkinoita. Uudet ratkaisut muuttavat omalta osaltaan toimintatapoja ja parhaimmillaan parantavat maailmaa.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskuksen Aalto Start-Up Center yritykset keskittyvät muuttamaan maailmaa omilla tuotteillaan ja palveluillaan, eivätkä anna ympärillä vellovan startup hype -keskustelun hetkauttaa tekemisen suuntaa. Ns. alumni-yrityksillä oli omia esittelypisteitä ja osa kiihdyttämöyrityksistä esittäytyi tunnin ajan myös yliopiston omalla pisteellä.

Slush_2015.jpg 

Stylewhile kirittää kotimaisia suunnittelijoita

Verkossa toimivat ns. digitaaliset sovituskopit ovat tulleet kuluttajille tutuiksi viime vuosina. 2012 perustettu Stylewhile on yksi kotimaisista pioneereista. Yritys toi ensin markkinoille ipad-sovelluksen, mutta vaihtoi sen tämän vuoden alussa verkkopohjaiseen palveluun.

Nyt yrityksen verkkopalvelussa on mukana 80-90 suunnittelijaa eri puolilta maailmaa. Kuluttajille palvelu antaa tavan räätälöidä asukokonaisuuksia eri suunnittelijoiden tarjonnasta. Kotimaisille suunnittelijoille yhteisesiintyminen kansainvälisesti tunnettujen suunnittelijoiden joukossa tuo lisää näkyvyyttä ja antaa suoran tavan tavoittaa kuluttajat.

Yrityksellä on koko ajan ollut tähtäimessä Yhdysvaltojen markkinat. Suunnittelijat ovat löytäneet palvelun, nyt haasteena on tavoittaa riittävän suuri joukko kuluttajia.

"Vaikka ympärillä olisi kuinka paljon startup-yrityksiin liittyvää hypeä, niin yrityksen käytettävissä olevat resurssimäärät ovat kuitenkin mitä ovat ja niiden pohjalta tehdään kehitystyötä. Slushissa olemme tavanneet rahoittajia ja yhteistyökumppaneita. Myös kuntien ja osaamiskeskusten ihmisiltä on tullut yhteydenottoja. Hyvä tapaaminen meillä oli myös Zalandon kanssa, joka kehittää nyt startup hub -tyyppistä verkostoajattelua", yrityksen toinen perustaja ja teknologiajohtaja Ilkka Rämö sanoo ja vakuuttaa, että Slushissa voi tapahtua mitä vain niille, jotka uskaltavat heittäytyä.

SatuMehtala_ja_IlkkaRamo.jpg

Satu Mehtälä ja Ilkka Rämö innostuivat vaihtamaan ajatuksia suomalaisen design-alan kehittämisestä.

Satu Mehtälä on tehnyt vuosia suomalaisen tekstiili- ja vaatetusteollisuuden edunvalvontaa. Tällä hetkellä hän toimii varainhankintajohtajana Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa. Hän näkee Stylewhilen kaltaisilla yrityksillä laajemmankin yhteiskunnallisen roolin, sillä ne ovat luoneet tavan tavoittaa kuluttajat ympäri maailman.

"Alan teollisuus ei ole kuollut Suomesta. Meillä on tuotesuunnittelua, designia ja tuotekehitystä sekä loppupäässä markkinointia ja brändäystä. Ei meillä tarvitsekaan olla välttämättä ompelimoja täällä. Nyt pitäisikin puhua muoti-, tekstiili- ja design-alasta. Alan iso keskusteluteema on, miten yritykset tavoittaisivat kuluttajat. Aalto-silmälaseilla näen Stylewhilen kaltaisten yritysten tekevän loistavaa työtä, ne kehittävät markkinointia, luovat kontaktin kuluttajiin ja tarjoavat tuotteita suoraan globaaleille markkinoille."

Asiakaskokemus pitäisi nostaa keskiöön

Media- ja IT-alan yrityksissä meillä ja maailmalla yli parikymmentä vuotta työskennellyt Sirte Pihlaja perusti oman yrityksen vuonna 2010. Viimeisen vuoden aikana Shirute on kehittänyt palvelukokonaisuuden, joka parantaa asiakaskokemusta ja auttaa asiakaskohtaamisten mittaamisessa.

Pihlaja oli perustamassa CXPA eli Customer Experience Professionals Association -järjestöä, jonka tavoitteena on herätellä yrityksiä huomaamaan asiakaskokemuksen tärkeys. Järjestön selvitysten mukaan tunnettujen brändien strategioissa keskiössä toistuu asiakaskokemus.

"Siitä huolimatta vain yksi kymmenestä yrityksen työskentelyyn osallistuvasta ajattelee asiakaskokemusta päätöksiä tehtäessä. On vaikea saada asiaa eteenpäin, jollei johto sitoudu muuta kuin puheen tasolla."

Hän muistuttaa, että etenkin pienten mainosbudjettien startup-yritykset voivat erottua luomalla ainutlaatuisen asiakaskokemuksen ja saada sitä kautta sanaa leviämään omista tuotteistaan ja palveluistaan.

Yrityksen asiakaskuntaan kuuluu nimekkäitä brändejä. Slushissa Shirute esitteli yhdessä Liki Solutionsin kanssa Muumimaailmalle, Rovion Angry Birds -konseptimyymälälle tai Matkamessuille tänä vuonna tehtyjä hankkeita; kuinka pehmolelun käteensä ottava ihminen näkee kyseiseen tuotteeseen liittyvän animaatiovideon vieressä olevalta näytöltä ja video vaihtuu sen mukaan, minkä tuotteen asiakas poimii käteensä.

Shirute on asiakkuuskokemusten suunnittelutoimistoksi. Yhdessä kahden teknologiaa kehittävän yhteistyökumppaninsa kanssa yritys on luonut ns. kaikkikanavaisen palvelukokonaisuuden, joka tuo asiakaskohtaamiseen elämyksellisyyttä.

"Kaupan alalla asiakkaista saadaan tietoa yleensä vasta, kun he poistuvat myymälästä. Useiden asiakkaiden matka brändin kanssa alkaa kuitenkin jo verkossa paljon ennen paikan päälle saapumista. Harva myymäläkokemus on kuitenkaan vielä suunniteltu aidon asiakasymmärryksen varaan. Poistamme tämän ongelman ja teemme myyjistä asiakkaille asiantuntevia ja luotettuja ystäviä. Kaikkien myyjien ollessa varattuina, apuun tulee digitaalinen myymäläapulainen."

Slushissa yritys tapasi uusia ja vanhoja yhteistyökumppaneita sekä esitteli digitaalisia majakoita eli beaconeita hyödyntävää sovellustaan.

JarnoMalaprade_ja_SirtePihlaja.jpg

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Jarno Malaprade Liki Solutionista / Tietotalosta ja toimitusjohtaja Sirte Pihlaja Shirutesta tekevät tuotekehitystä yhdessä.

Lisätietoja: Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskus Anne Gustafsson-Pesonen, sposti: anne.gustafsson-pesonen(at)aalto.fi

Teksti ja kuvat: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Takaisin