Business Breakfast -tilaisuudet vetävät väkeä

01.01.2012

”Suomessa jää järjettömästi rahaa pöydälle. Olemme liian nöyriä myymään, vaikka asiakkaat olisivat valmiita maksamaan enemmän, kun vain pyydettäisiin”, joulukuussa Mikkelissä pk-yritysten johtoa Business Breakfast -tilaisuudessa herätellyt Jere Talonen sanoo.

JereTalonen.jpgPitkän uran maailmalla matkailualan johto- ja kehittämistehtävissä tehnyt Talonen johtaa hinnoitteluun ja tuottojohtamiseen (revenue management eli RM) keskittynyttä yritystä, joka toimii myös lähialueella. Joulukuisen aamiaistilaisuuden lisäksi hän on tullut tutuksi Pienyrityskeskuksen palveluratkaisujen kehittäjä -valmennuksen opiskelijoille.

Tuottojohtamisella tarkoitetaan yrityksen tulovirtojen oikeanlaista ja systemaattista ohjaamista ja johtamista. Tuottojohtaminen tarkoittaa erityisesti asiakasvalintoja eli oikeat tuotteet ja palvelut oikeille asiakkaille oikeilla hinnoilla oikeisiin yksiköihin oikeaan aikaan oikeita myyntikanavia hyödyntäen.

"Tuottojohtaminen ei ole tekniikkaa tai analyysejä, vaan sitä, että kasvatetaan ihmisen omaa kaupallista osaamista ja autetaan ihmisiä oivaltamaan. Oivaltamisen myötä saadaan isoja muutoksia aikaan ja liikevaihto voi kasvaa merkittävästi."

Kampusaamiaisen tyyppisissä lyhyissä, tiiviissä asiantuntijatapahtumissa Talonen haluaa herätellä ja tehdä tuottojohtamisen käsitteitä tutuksi. Ydinasioita ovat hinnoittelu, kanavat ja kapasiteetti.

"Suomalaisyrityksistä enemmistö hinnoittelee alakanttiin. Kanavien puolella on jäänyt päälle jonkinlainen online-hype. Kuitenkin esimerkiksi matkailualalla 25 % ostoista tehdään sähköisten kanavien kautta ja globaalilla tasolla 75 % on offline-kauppaa eli perinteistä myyntiä, ryhmämyyntiä ja vastaavaa. Kun kapasiteettia on paljon, pitäisi miettiä, mitä asiakkaat todella haluavat ja kohdentaa toimia sinne. Mieluummin pidetään monta palloa ilmassa kuin yksi järjestelmä raksuttamassa."

Valtakunnallisesti toimivan mikkeliläisen Viljavuuspalvelu Oy:n toimitusjohtaja Janne Mäkikalli oli mukana kampusaamiaisella. Aiemmin hän on ollut vastaavassa tilaisuudessa, jossa teemana oli sosiaalinen media.

"Tällaiset tilaisuudet ovat pienyrityksille hyviä, koska niissä kuulee uusia asioita ja saa välillä uusia ideoita. Yrityksessä keskitytään usein vahvasti omaan toimialaan ja siksi on hyvä hakea piristykseksi vaikutteita myös muilta aloilta. Tuottojohtamisen campusaamiaisella jäi mietityttämään monta asiaa. Etenkin hinnoitteluprosessi oli hyvin kiinnostava. Tällaisia herättely- ja ideointitilaisuuksia pk-yritykset ja yrittäjät kaipaavatkin, näihin on helppo tulla ja nämä on järjestetty tehokkaasti. Meillä ei pienenä yrityksenä ole resursseja järjestää vastaavia tilaisuuksia aina itse ja kutsua paikalle asiantuntijaa."

Business Breakfast -tilaisuudet saavat jatkoa keväällä.

Joulukuisen aamiaistilaisuuden järjestivät Aalto-yliopiston Pienyrityskeskuksen hallinnoimat Uudistuva johtajuus – PK-yritysten tuki ja Asiakkuudet ja myyntityö yritysten kilpailukykytekijänä -hankkeet ja Miktech Oy / Mikkelin Seudun Osaamiskeskus. Hankkeita rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto sekä Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan ELY-keskukset.

Lisätietoja: Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskuksen koulutuspäällikkö Tuula Kämäräinen, puh. 040 7247 467, sposti: tuula.kamarainen(at)aalto.fi

eu-esr.jpg vipuvoimaa.jpg ely-keskus.jpg

 

Teksti: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Kuva: Jere Talosen arkisto

Takaisin

Bookmark and Share